mandag den 20. januar 2014

Imens vi venter - strikket tæppe

Jeg så sådan et flot, strikket tæppe i et Stof & Stil-katalog for nogle år siden. Jeg havde lige nogle nøgler garn liggende, som jeg havde købt billigt, så jeg tænkte, at det var en brand god idé at strikke mit eget tæppe. Jeg havde ikke helt gennemskuet hvor meget garn, der egentlig går til sådan et tæppe! Men pyt nu med det, det tog jo lang tid at strikke, så jeg kunne bare købe nyt hen ad vejen - så blev garnudgifterne fordelt over mange måneder :-)
Det er hæklet af helt almindeligt bomuld 8/4 , der er lagt dobbelt. Ikke fordi jeg var for utålmodig til at strikke med tyndt (jo, også det, hvis jeg havde tænkt mig om, da jeg gik i gang), men egentlig fordi det var sådan, der stod i opskriften i Stof & Stil-kataloget.
Der stod bare hvor mange masker, man skulle slå op for at få en god tæppe-brede og så stod der, hvilken pind, de anbefalede. Elsker den slags meget upræcise opskrifter. Man kan jo godt selv tænke sig til hvilke farver, man vil have, og hvor langt man vil have tæppet - eller hvor langt man gider lave det.
Det er faktisk blevet ret stort, selvom det holdt hårdt! Så stort at man sagtens kan ligge to mennesker på det i haven om sommeren. Og det er dejligt slasket, så det lægger sig tæt ned ad kroppen, når man tager det over sig i sofaen - ligsom hvis man er blevet puttet.
Hold da op, nogen gang bliver jeg forundret over, hvor meget jeg har at fortælle om så banalt et projekt som et tæppe strikket i retmasker. Og jeg ville skrive videre, hvis det ikke lige er gået op for mig, at det er et temmelig kedeligt emne at udbrede sig om i så stort omfang...

Omtrentlig opskrift


Garn: Dobbeltlagt bomuldsgarn 4/8 (eller enkelttråd tykkere garn)
Garnforbrug: Ca. 2 kg
Størrelse: Ca. 2 x 1,4 (det giver sig meget og er meget elastisk, så det er pokkers svært at måle!)
Pinde: 60 eller 80 cm rundpind 4½ + gerne en tykkere pind til at slå op på

  • Slå 250 m løst op.
  • Strik ret frem og tilbage så der dannes retriller
  • Jeg har lavet striber af 6 pinder (3 retriller), jeg havde 9 farver, som jeg skiftede imellem i fast rækkefølge og så en tiende stribe som var variationsstriben som var fx lilla, rød eller blå alt efter hvad jeg lige havde liggende. 
  • Mine striber var: mørkegrøn, pink, mellemgrøn, skrap orange, brun, gul, lysegrøn, brændt orange, sort, variations. Hvis jeg løb tør for en farve, købte jeg bare en anden lignende, fx en ny nuance lysegrøn. Det gør striberne og farvesammensætningen dynamisk ned igennem tæppet.
  • Strik til du synes dit tæppe er langt nok, til du ikke gider mere eller til du ikke har mere garn.

1 kommentar:

  1. Ih, hvor det passer til din stribede stol.
    KH Hannah

    SvarSlet