torsdag den 27. februar 2014

Kom mel, æg og solskin i skålen og rør rundt

Jeg har syet et forklæde. Jeg har syet en del som regel orange/brune forklæder til mig selv, som passer med alle retro-tingene i vores køkken.
Men det, jeg vil vise frem her, er et forklæde jeg har syet til en veninde, og selvom jeg ved, at hun også elsker brun og orange, så lavede jeg i stedet et sommerforklæde. Det betyder ikke, at det kun skal bruges om sommeren, men at man får en lille smule sommer med i det, man laver, når man har det på.
Det kommer egentlig af en helt fantastisk karklud, som samme veninde have en gang. Måske har hun den stadig, det ved jeg ikke. Men det var en af de dér lækre strikkede klude (modsat engangskarklude af udefinerbart, filt-agtigt materiale), som man kan købe i Inspiration og nogen gange på tilbud i Nettos rodehylder. Den var gul, den karklud. Varm, dejlig sommergul. Vi kaldte den solkluden, for når den blev taget frem og brugt i køkkenet, var det som om der lå en lille bitte bomuldssol på køkkenbordet. Og det var så skønt.
Jeg er især stolt af de små korsstingssommerfugle på forklædet, som er broderet direkte på stoffet! Jeg har nemlig hverken finmotorik eller tålmodighed til at sy i hånden. Det er derfor korssting fungerer for mig, fordi man som regel laver det i stof, hvor der på forhånd er vævet små huller til at stikke ned i, så jeg ikke bliver fristet til at lave kæmpesting for at få det hurtigt overstået og derved får lavet noget klamp. Jeg markerede blot stik-stederne ganske let med en blyant på bagsiden af stoffet, for at sommerfuglene ikke skulle blive skæve og ujævne.
Det var lidt af en udfordring at tage billeder af forklædet. Jeg tager jo næsten alle billederne af mine ting udendørs, men det var et slemt blæsevejr, så hver gang jeg havde arrangeret min kreation flot og klar til fotografering og stod med fingeren på kamera-knappen, tog vinden det og rullede det sammen til en uformelig, gul klud, som det var absolut umuligt at se, hvad var. Så jeg måtte finde nye lokationer til billedtagning!
Det synes jeg egentlig også lykkedes meget godt, så i det hele taget må dagens projekt regnes for en succes, hurra!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar