torsdag den 30. juli 2015

Baby-cardigan

På garnstafet i Århus i juni kom jeg til at købe 2 nøgler Baby Merino. Jeg kendte ikke garnet i forvejen, men det var vældigt billigt og blødt og i superwash-uld! Det kan tåle 40 grader i maskinen, det er sørme smart!
For tiden er jeg lige optaget af at strikke baby-trøjer, så det var det, det blev til. Bortset fra at jeg endte med at købe et nøgle ekstra at supplere med (og da jeg var ved at bestille garn på nettet, kom jeg selvfølgelig til at købe en masse ekstra nøgler, men mere om det en anden gang). Måske kunne jeg liiige have klaret mig med de to nøgler, men jeg ville ikke have, at trøjen fik for meget af den mørke-hindbær farve, for den er til et barn, jeg endnu ikke kendte kønnet på, og derfor skulle den ikke være for lyserød.
Men nu er der altså trøje-pause. Der må være grænser! For en kort tid i hvert fald :-)


Opskrift

Størrelse: 6-9 mdr. (den svarer bedst til str. 74)
Garn: Drops Baby Merino
Garnforbrug: 3 nøgler - et af hver farve. Egentlig vejer trøjen 110 g med knapper.
Andet: Pind 3, strømpepinde og rundpind 40 cm. 6 knapper.
Strikkefasthed: 26 m x 36 rk = 10 x 10 cm

Krop:

  • Slå 141 m løst op. 
  • Strik på rundpind: 7 rækker rib (1 r, 1 vr) BORTSET fra pindens første 5 m og pindens sidste 4 m, som strikkes ret som kantmarkører. Man kan marker kantmarskerne med strikkemarkør, hvilket gør det lettere at huske, for disse masker skal strikkes ret hver eneste pind.
    • SAMTIDIG laves der knaphul på 5. række: Strik 4 m, løft pindens 3. m over den 4., strik pindens 5. maske og løft den 4. over den 5. Fortsæt rækken ud som normalt. På næste pind slås der 2 nye m op over samme sted. Det er vigtigt, at knaphullet laves i den ende af trøjen, hvor der er 5 kantmasker, hvis det ikke passer med 5. række, så forskyd knaphullet til rækken før eller efter.
  • Efter ribkanten fortsættes i glatstrik, indtil arbejdet måler 17 cm. Luk af for 6 m under hver arm på en vrangpind: strik 34 m, luk af for 6, strik 62 m, luk af for 6, strik de sidste 33 m. Det er vigtigt, at dette er en pind, som starter med 4 kantmasker, ellers bliver ærmerne forskudt. 
    • HUSK fortsæt knaphullet, der er 8 riller imellem hver af mine knaphuller.
  • Læg kroppen til side og strik ærmer.
Ærmer:

  • Slå 34 m løst op, strik 7 runder rib (1 r, 1 vr) - ærmerne strikkes rundt på strømpepinde
  • Efter rib fortsættes i glatstrik. I første række glat tages 4 m ud jævnt fordelt, herefter tages der 2 m ud hver 5. runde ved drejet at strikke løkken imellem første og anden m på runden samt løkken imellem næstsidste og sidste m på runden. Fortsæt udtagning indtil du har 52 m.
  • Fortsæt herefter ærmet indtil det måler 18 cm.
  • Luk af for 6 m: omgangens 3 første og 3 sidste.
  • Læg ærmet til side og strik et mere magen til.
Bærestykke:

  • Sæt begge ærmer over på rundpinden sammen med kroppen (placeret rigtigt i forhold til hvor man gerne vil have ærmerne, fx et på hvert side selvfølgelig - min mormor glemte det en gang, fordi hun var så optaget af at snakke, og fik strikket et godt stykke, før hun opdagede, at hun var i gang med en trøje til et barn med 2 arme på venstre side og ingen i højre). Marker overgangene imellem ærmer og krop med strikkemarkører.
  • Når det hele er samlet på rundpinden, burde du have 221 m.
  • Strik 4 rækker, før du begynder på raglan-indtagningen. Der strikkes glatstrik.
    • HUSK fortsat både knaphullet og retstrikkede kantmasker.
    • Raglan: Omkring hver strikkemarkør tages 2 m ind ved at strikke 3. og 4. maske før og efter markøren sammen. Dette gøres kun på retpindene.
    • Fortsæt indtagning, indtil du har 77 m.
    • Slut af med 5 rækker rib og luk derefter af.
    Montering:
    • Sy armhule-hullerne til, sy ender ind, sæt knapper i


    Stribeguide:

    Man kan lave sine striber så mange eller få, tynde eller tykke, som man vil. men hvis man gerne vil have striberne, ligesom jeg har lavet dem på trøjen, så er der en guide her.

    Stribe = 4 rækker
    Felt = 16 rækkker

    Krop: 
    • Slå op med mørkeblå, strik først de 7 rækker rib og derefter 4 rækker glat (i alt 16 svarende til 1 felt)
    • 3 striber mørk hindbærfarvet med mørkeblå imellem hver
    • 1 felt mørkeblå, 1 stribe tyrkis, 1 stribe mørkeblå
    • HEREFTER målte mit arbejde 17 cm, og jeg lagde det til sidste for at strikke ærmet.

    Ærmer:

    • SAMTIDIG med striberne tages der ud i ærmet indtil 52 m.
    • Slå op med mørkeblå, strik  7 rækker rib + 1 række fortsat med mørkeblå
    • 4 striber hindbærfarvet  med mørkeblå striber imellem
    • 1 dobbeltstribe mørkeblå (8 rækker)
    • 1 stribe tyrkis, 1 stribe mørkeblå, 1 stribe tyrkis, 1 stribe mørkeblå 
    • HEREFTER målte mit ærme 18 cm, strik 1 mere og fortsæt til bærestykket, hvor krop og ærmer strikkes sammen.

    Bærestykke:

    • SAMTIDIG med striberne tages der ind som beskrevet i opskriften ovenfor.
    • 1 stribe tyrkis, 1 stribe mørkeblå
    • 1 felt mørk hindbær
    • 1 striber mørkeblå
    • 10 rækker tyrkis glatstrik, derefter 5 rækker rib, luk af i sidste række (16 i alt = 1 felt)

    2 kommentarer:

    1. Hej, jeg kommer til at stjæle din opskrift. Men skal lige høre om cardiganen er lavet til 0-3 mdr. eller 3-6 mdr. eller større. Jeg ved godt det svinger fra baby til baby, det er mest fro lige at have en fornemmelse

      SvarSlet
      Svar
      1. Jeg brugte et diagram fra en opskrift på garnstudio og lavede mine opskrifter ud fra de mål, jeg fandt der. Størrelsen hed 0-3 mdr., men jeg lavede den lidt større, så jeg vil nok gætte på 2-4 mdr. MEN som du selv siger, så varierer størrelserne meget fra barn til barn, så det er umuligt at sige så præcist. Jeg håber, det hjalp lidt...?

        Slet