fredag den 9. september 2016

Elefanthue #2 (Jordbærhue)

Tja, jeg har jo arbejdet længe op til denne jordbær-elefanthue. Men da den var færdig, var jeg faktisk ikke rigtigt tilfreds med resultatet. Suk. Jeg begyndte allerede at arbejde på at udvikle en ny idé til en god måde at strikke en god jordbær-elefanthue. Men selvom jeg var lidt skuffet over ikke at have fået lavet den fantastiske hue, jeg drømte om, så er der så mange andre kreaprojekter i kø i mit hoved, at jeg lader hueprojektet ligge for nu.
Men færdig var huen og den skulle prøves på - men da jeg så den på, blev jeg meget begejstret. Jeg synes, det ser fantastisk ud!



Men desværre drillede det helt vildt, da jeg skulle i gang med jordbær-toppen. Der var et eller andet, jeg ikke kunne regne ud! Jeg lavede det om 4-5 gange og til sidst kunne jeg mærke, at jeg kunne vælge imellem at fuske mig frem og få den færdig eller at lade den overgå til en af bunkerne af projekter, som aldrig bliver færdigt - og det ville alligevel være for ærgerligt...
Så I får altså ikke opskrift på jordbærhuen, men på den grønne prøvehue. Jordbærhuen er strikket efter samme opskrift, det eneste der mangler er beskrivelsen af hvordan, toppen strikkes. Jordbærfrøene syede jeg på med maskesting bagefter, ligesom jeg gjorde med hjertet på siden af den grønne hue.


Opskrift

Størrelse: 6-12 måneder
Garn: Superwash Vital. (Til jordbærhuen har jeg brugt Cool Wool alpaca fra Lana Grossa. Det er dyrere og kan ikke maskinvaskes, det er til gengæld utroligt blød og derfor behageligere for et barn at få trukket ned over hovedet)
Garnforbrug: 50 g i alt, jeg har bare strikket den af rester. (Til jordbærhuen: 40 g rødt og 10 g grøn - køb et nøgle af hver)
Pinde: pind 3,5 strømpepinde + rundpind 40 cm
Andet: Det er en god idé at have en stor sikkerhedsnål at sætte hvilende masker på + en strikkemarkør
  • (hals-bagstykke) Slå 40 m løst op. Strik 4 pinde r (retriller) og lav derefter rib: 1. m flyttes løst over, 2 vr, *2 r, 2 vr* gentag fra * til * slut af med 1 r. Dette er en vr-pind. Ret pinden strikkes modsat: 1. m løst af, 2 r, *2 vr, 2 r* gent fra * til *, slut af med 1 vr. Strik til stykket måler 5,5 cm. Klip tråden og lad det hvile.
  • (hals-forstykke) Slå 40 m løst op, strik rib frem og tilbage over maskerne med pinde 3,5, som beskrevet ovenfor, OBS: Første pind er en vr-pind.  Strik til stykket måler 4,5 cm.  Slut med en vr-pind. 
  • Strik forstykket over på en rundpind (r-pind) og fortsæt derefter med at strikke bagstykket over på rundpinden direkte efter, sørg for at vende det, så det passer med en r-pind, således at hele runden kan kan strikkes rib: 1 vr, *2 r, 2 vr*, gent fra * til *, slut af med 2 r, 1 vr. Det er en god idé at sætte en strikke markør (M), så man kan huske, hvor opgangen starter (nemlig lige før forstykket)
  • Fortsæt i rib til arbejdet på forsiden måler ca. 8,5-9 cm
  • Strik 2 cm glat - resten af huen strikkes i glatstrik!
  • Nu laves åbningen i huen: Strik 8 m, de næste 24 m strikkes og sættes derefter over på en sikkerhedsnål for at hvile. Strik de næste 48 m til omganges start. Strik videre over de 8 m til de hvilende m. 
  • Vend og strik frem og tilbage over de 56 m fra den ene side af åbningen til den anden i glatstrik, første maske flyttes altid løst over. 
  • Fortsæt til åbningen er 10 cm høj, på næste r-pind tages der ud langs kanten: Strik 2 m, tag 1 m ud ved at strikke løkken imellem m dr r, strik 2 m, tag 1 m ud, fortsæt til der er 4 m tilbage på pinden, tag 1 m ud, strik 2, tag 1 m ud, strik de sidste 2. Vendt og strik vr tilbage. (60 m)
  • På næste pind (r) gentages udtagning SAMTIDIG med at der tages ind på bagsiden af huen: strik 2 m, tag 1 m ud, strik 2 m, tag 1 m ud, 8 m, *2 m sm, 10 m* gent fra * til * hen til M slut af med 2 sm, strik 6 m, tag 1 ud, strik 2, tag 1 ud, strik de sidste 2. Vendt og strik vr tilbage (60)
  • Næste pind strikkes således: 13 m, 2 sm, *9 r, 2 sm* gent fra * til * hen til M, strik de sidste 12 m på pind og slå 16 nye m op - fra nu af strikkes der igen rundt.
  • Strik videre indtil M uden indtagninger - når arbejdet ikke længere kan nå bekvemt rundt på rundpind, skiftes til strømpepinde
  • Strik 40 m, 2 m sm, *8 m, 2 m sm*, gent fra * til * i alt 4 gange
  • Strik 1 runde uden indtagninger (68 m) 
    • Vil du kaste dig ud i jordbær top, så var det her, jeg begyndte at strikke blade. Start med at placere én grøn m midt imellem indtagningerne og udvid langsom bladet ved på næste runde at strikke 3 grønne samtidig med indtagninger, 3 igen runden efter, derefter 5 grønne osv, indtil der ikke længere er flere røde m tilbage og resten strikkes med grøn. Føl dig frem og improviser, jeg har ikke fået skrevet ordentligt ned, hvordan det præcist skal gøres!
  • Strik 39 m, *2 m sm, 7 m* gent fra * til * i alt 4 gange
  • Strik 1 runde uden indtagninger (64 m)
  • Fra nu af tages der på hver anden omgang ind hele vejen rundt på huen, ikke kun bagtil: *strik 6, 2 sm*, gent fra * til * runden ud 
  • Strik 1 runde uden indtagninger (56 m)
  • *Strik 5 m, 2 m sm*, gent fra * til * runden ud
  • Strik 1 runde uden indtagninger (48 m)
  • Fra nu af tages der ind på hver pind: *Strik 4 m, 2 m sm*, gent fra * til * runden ud
  • *Strik 3 m, 2 m sm*, gent fra * til * runden ud
  • *Strik 2 m, 2 m sm*, gent fra * til * runden ud
  • *Strik 1 m, 2 m sm*, gent fra * til * runden ud
  • Strik maskerne sammen 2 og 2 indtil du har 8 m tilbage
  • Strik 2 m sm, strik 2 m, strik 2 m sammen, strik 2 m, du har nu 6 m.
  • Tut: Sæt alle 6 m over på en strømpepind, strik dem ret, *skub maskerne ned i den anden ende af pinden, træk snoren bagom, stram til og strik dem igen r*. Gentag fra * til * indtil tutten har den længde, du garne vil have (1-2 cm), klip snoren og træk den igennem alle maskerne. 
Ribkant i huens åbning
  • Sæt de 20 m fra sikkerhedsnålen over på en strømpepind og saml yderligere 52-60 m op langs åbningen. Antallet skal gå op med 4. Strib rib (2 r, 2 vr) over maskerne til kanten er ca. 1 cm bred. 
  • Luk af. Klip en lang ende og prøv gerne huen på barnet, inden du syr ender ind - det gør en stofrforskel for huens pasform, om man har lukket tilpast stramt/løst af. Pil aflukningen op og prøv igen, hvis det er nødvendigt.
  • Sy ender ind

1 kommentar:

  1. Den er da bare max nuttet. Jeg kan godt lide detaljen med at stiklen sidder lige oven på hovedet.

    SvarSlet