fredag den 16. juni 2017

Blød reste-hue

Tja. Det er godt nok ikke rigtig sæson for uldne huer - men jeg har altså strikket et par stykker alligevel...
Jeg lavede i foråret en dejlig hue i sort og hvid. Den er så blød og dejlig, at det altid er den, jeg har lyst til at tage på (når det altså er så koldt, at jeg skal have hue på).
Men den jo lavet helt kedelig i sort og hvid for at passe til min flotte, røde vinterjakke! Så nu har jeg lavet en hue efter næsten samme opskrift men i mange flotte farver til mine andre jakker....
Huen er blød og dejlig og let at lave.


Opskrift

Størrelse: Voksen
Garn: Lima fra Hjertegarn
Garnforbrug: ca. 65 g rester
Pinde: 40 cms rundpind rundpind i 3 og 3½, samt strømpepinde i 3½.
Strikkefasthed: 10 x 10 cm på pind 3½ = 20 m x 28-29 pinde. 

  • Slå 90 m løst op med sort. Strik 10 omg. rib (1 r, 1 vr) rundt på rundpind 3.
  • Skift til rundpind 3½ og fortsæt i glatstrik, samtidig tages der på første omg. 6 m ud jævne fordelt (96 m). 
  • Lav striber som du har lyst eller som det passer med dine rester.
  • Fortsæt lige op til huen måler 19 cm.
  • Tag 12 m ind jævnt fordelt hver 3. omg., indtil du har 24 m
  • Strik kun én omg og tag herefter ind en sidste gang (til 12 m)
  • Luk af og sy ender ind.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar