fredag den 1. september 2017

Hannah: Restekjoler


Jeg er en stor 'gemmer'. Jeg gemmer både brugt stof og ret små rester. 
Jeg tænker, at jeg altid kan bruge en lille rest til en belægning eller en kant på en lomme eller noget andet. 
Det er aldrig til at vide, hvad jeg kommer til at mangle. 
Jeg har meget stof og urimeligt mange rester i forskellig størrelse.
I slutningen af min sommerferie havde jeg et projekt, der gik ud på at lave noget af resterne. 
Det blev til to restekjoler. 

Den lilla ovenfor er ca. str. 5 år. Den er syet efter et Burda-mønster nr. 3037.
Den grønne og rosa nedenfor er str. 1,5 år og syet efter et mønster i Hanne Meedom: 'Syet og strikket tøj til børn'.

Jeg har haft en princip om, at jeg kun måtte bruge rester. 

Jeg har været inspireret af Zand Amsterdams nederdele. Den lilla kjole består derfor af 6 forskellige slags stof. På denne kjole er for- og bagside ikke ens.


På den grønne og rosa kjole har jeg desuden- i lighed med nederdelene fra Zand Amsterdam- sat pyntebånd på overgangene mellem de forskellige stoffer. I dette tilfælde handlede det om at skabe en farvemæssig sammenhæng mellem kroppen og skørtet. 

Kjolernes bærestykke er foret. Man kan også vælge at sætte skråbånd på hals- og ærmekanter. Men jeg synes, det er besværligt og giver et mindre 'færdigt' resultat.

Begge kjolemønstres skørter er bare et firkantet stykke stof dobbelt så bredt som bærestykket. Så det er nemt at sætte det sammen af mindre stykker, inden det rynkes og sys på bærestykket.
Begge kjoler har en lomme, som er syet med ind i sammensyningen af de forskellige stofbaner, som udgør skørtet. Lommen er altså ikke syet på bagefter.
Begge kjoler er lukket på bagsiden med den slags trykknapper, som man kan slå i.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar