fredag den 29. december 2017

Top 10: str. 80 og 86 (og lidt 92)

Det er altid sjovt at se mine egne opskrifter i brug, og det får jeg kun for alvor lov til, når jeg strikker til min egen datter. Når jeg selv finder på opskrifterne, er det ikke altid til at vide, om tingene fungerer som jeg forestiller mig.
Så her kommer min liste over favoritterne blandt det hjemmestrik og -hækling, vi har brugt det sidste år.


1. Navnetrøje
Ronjas navnetrøje er en dejlig trøje: Den sidder godt, den kan vaskes i maskine ved 40 grader og jeg elsker at der står navn på! Om sommeren bruger vi den som overtøj, om vinteren under flyverdragten på kolde dage.
Hun har brugt den længe, men hvis jeg skulle sætte str. på, vil jeg nok sige 80-86/92.

Og bare for at prale, så har jeg også strikket en navnetrøje til Ronjas grandfætter. Hans mor er sød til ofte at fortælle om trøjens liv, og jeg kan høre og se på billeder, at den stadig er i brug (str. 80-92) og at de er meget glade for den. Så I får også lige link til Sejers navnetrøje.


2. Slaskedukke
Slanskedukken er en lille, blød bomuldsdukke, jeg strikkede for sjov for nogle år siden. Fra at være en tilfældig bamse-ting blandt mange, er den pludselig blevet et elsket sovedyr og en fast del af rutinen.

3. Den grønlandsk-inspirerede sweater
Den grøndlandsk-inspirerede sweater er en dejlig, tynd trøje. Den er strikket i Bøllefrø fra Tante Grøn. Det er et lækkert garn, synes jeg, som får i nogle flotte farver. Det holder også form, glans og farve godt i brug, men det skal vaskes på uldprogram. Jeg synes, det er mest praktisk med strik, der bare kan ryge ind på 40 grader sammen med resten. Der er stadig god plads til at vokse i, så det er en str. 80-92



4. Den gule trøje
Den gule trøje skulle jo egentlig ikke have været til Ronja, men jeg kom til at strikke den for lille og så måtte Ronja bruge den i stedet for hende, den først var tænkt til. Det er jeg nu egentlig meget glad for, for den er edder fin, synes jeg.
Det er en tynd trøje, str. 80-86.
Den skal vaskes i hånden, hvilket er noget bøvl. Og der er den ulempe ved engleulden, at den fnulrer i brug. Desuden er den udgået fra produktion nu! Men trøjen er så fin, så jeg overvejer at lave en tilsvarende i en lidt større størrelse, når Ronja vokser ud af den. Det må være let at finde et andet tyndt uldgarn at erstatte den med, tænker jeg.



5. Jordbærhue
Enhver som kender mig eller følger med her på bloggen ved, at jeg ELSKER jordbærhuer. Så da Ronja voksede ud af den fra sidste år, strikkede jeg selvfølgelig bare en ny. Og sådan kommer det nok til at fortsætte indtil hun nægter at gå med dem!
Det er en str. 80-86. Hun skal ikke vokse meget, før det skal en ny til...
Jeg har efterhånden lavet en del forskellige elefanthuer, man kan finde en grundopskrift her.



6. Strømpegarn-trøje
Det er en simpel opskrift, som jeg tidligere har brugt til at strikke restetrøjer. Det er en sjov og festlig måde at slippe af med en masse garnrester.
Den er strikket i strømpergarn. Derfor er den slidstærk og kan vaskes i maskinen, for jeg bruger Arwetta-strømpegarn, som ud over at være vaskbart også har en høj procent af uld, som gør trøjen varm og åndbar.
Det er en tynd og praktisk trøje i str. 86-92, og fordi den er så enkel, kan man gå amok i farver, hvis man har lyst!


7. De hæklede solhatte (Hannahs version)
På billedet lige oven over, man kan ud over trøjen i strømpegarn også se en af de solhatte, min mor har hæklet. De er fine og enkle og meget brugbare - og hun pynter dem altid med knapper, hæklede blomster eller noget andet fint.
Noget af de gode ved min mors version af solhatte er, at de ikke er tøsede, så hvis man hækler dem i grøn eller blå og sætter en bil-knap på i stedet for en lilla blomst, så dur den også til drenge.

8. De hæklede solhatte (Annas version)
Jeg har lavet min egen version af en hæklet sommerhat, den er måske lidt mere piget og med større skygge. Den er også hæklet lidt tættere, hvilket selvfølgelig har den ulempe på hede dage, at det er varmere for hovedet.
Min sommerhat findes i flere størrelser, inklusiv en i dukkestørrelse.





























9. Strikket fra side til side
Jeg var selv ret meget i tvivl om den her trøje, da jeg strikkede den. Den er tyk og klumpet og jeg elsker egentlig slet ikke grå. Men den er faktisk smadder fin på! Desværre har jeg ikke et godt billede af den i brug, så I må lure lidt på billedet herunder og ellers bare tage mig på ordet, for den fungerer bare...
Den er dog vældig tyk, så det er ikke en trøje man kan hive på til enhver lejlighed og enhver temperatur.




10. Spids nissehue
Nissehuen giver næsten sig selv - så snart man er stor nok til at forstå konceptet omkring jul og nisser, så er en nisseue et must, og den her blev meget elsket. Den er strikket i tykt garn og er hurtig og let at lave. Det er en spids nissehue (a la Jul på Slottet), ikke en blød hænge-version (som fx Bamses), fordi jeg tænkte at den lange bløde tut måske ville give unødigt træk i huen og være i vejen for så lille et barn.

1 kommentar:

  1. Sikke nogle fine børn! og trøjer, selvfølgelig. Dejligt at se sine "værker" i brug.

    SvarSlet