mandag den 5. marts 2018

Pjathat i tøsefarver

Den pjathat, jeg for længe siden strikkede til at lege med, bliver nu brugt som en rigtig hue, når det er for varmt til elefanthue. Så da den for nylig forsvandt, skyndte jeg mig at strikke en ny. Men jeg begik den fejl at lade Ronja vælge farverne selv, og hun var åbenbart i humør til fesent lyserød den dag... Jeg ville helt sikkert ikke have valgt at sætte de farver sammen, men efterhånden har jeg vænnet mig til den og synes egentlig, den er fin - på en meget tøset måde.



Opskrift

Garn: Peruvian Highland, tyggegummi-lyserød, råhvid og gammelrosa.
Størrelse: ca. 2 år
Pinde: strømpepinde 3½
Garnforbrug: Den er lavet af rester. Huen vejer 40 g.
Strikkefasthed: 18 m = 10 cm.

  • Slå 76 m løst op i kantfarve
  • Strik 3½ cm rib (2 r, 2 vr)
  • Skift til stribefarve1 og glatstrik, tag samtidig 4 m ud jævnt fordelt på omg.
  • Mønsteret er 5 omg stribefarve1, 2 omg stribefarve2
  • Strik til huen måler 10½ cm
  • Tag 8 m ind jævnt fordel på omg (*strik 8 m, strik 9. og 10 m sm*, gentag fra * til * omg. ud - for hver pind med indtagning strikkes der én m mindre før der strikkes 2 sm)
  • strik 3 omg, tag ind på 4. Strik derefter 2 omg. tag ind på 3. Tag skiftevis ind på hver 4. og hver 3. omg. 
  • Når du har taget ind til 8 m, strikkes 3 omg, luk af på 4. omg.
  • Sy ender ind.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar