mandag den 28. maj 2018

Hannah: Slagt en (flot) T-shirt og lav en kjole



Anna og jeg snakkede om, at vi vasker konstant, fordi vi har så lidt rigtigt sommertøj.
Specielt Anna mangler lette kjoler, hun kan passe. Så jeg tænkte, at jeg da snildt kunne lave en hurtig sommerkjole til hende.
Men jeg kunne ikke finde mønstre til ventekjoler og jeg kunne heller ikke finde forklaringer på, hvordan man laver en kjole med plads til maven.
Men på Nettet erfarede jeg, at nogle kvinder bruger over-size T-shirts og T-shirtkjoler og så opdagede jeg, at jeg faktisk har en bog, der forklarer, hvordan man laver en kjole af 2 T-shirts.

Jeg fandt en flot T-shirt i mit skab. Jeg kan faktisk rigtig godt lide den, men hver gang jeg tager den på, opdager jeg, at jeg ligner en velstoppet pølse og så tager jeg den af igen. Den blev starten på en kjole til Anna.

Jeg har brugt:


  • En meget lidt brugt T-shirt (med gule og røde striber)
  • En rest jerseystof, ca. 60 x 70 cm (rødt)
  • 64 cm elastik (rødt) svarende til længden rundt om kroppen på T-shirten, der hvor jeg klippede den af.
  • Rød tråd
  • Christine Haynes: 'Nederdele og kjoler for begyndere'.

Sådan gjorde jeg:

  1. Klippede T-shirtens ærmer af ca. 20 cm fra skulderen.
  2. Lavede nogle manchetter af jerseystoffet. Hver manchet er st stykke stof på 14 x 25 cm, som blev lagt dobbelt, syet sammen til en ring og derefter syet på T-shirtens ærmer med en elastisk søm. Bemærk: Anna siger, at manchetterne er lidt stramme!
  3. Klippede blusens krop over 32 cm nede målt fra skulderen (Annas mål fra skulder til lige under brystet).
  4. Lavede et skørt af jersey af et stykke stof på ca. 56 x 64 cm, som jeg syede sammen til et rør.
Det er i det følgende, at Christine Hayne's bog tilføjer noget, som jeg ikke kendte i forvejen. For på den nedenstående måde bliver sammensyningen mellem overdel og skørt meget elastisk. 

  1. Syede elastikken sammen til en ring.
  2. Syede elastikken fast på vrangisden af skørtets overkant med en elastisk søm, konkret med zigzag..
  3. Lagde skørt og overdel ind i hinanden ret mod ret, satte mange nåle i og syede derefter de 2 dele sammen med almindelige ligesting i elastikkanten lige under zigzag- sømmen fra punktet ovenover.
  4. Fordi jeg gerne ville sikre, at T-ahirten ikke kan komme til at trævle eller løbe, syede jeg en zigzag-søm over samlingen på bagsiden.
  5. Så lagde jeg op og kjolen var færdig.

1 kommentar: