onsdag den 12. juni 2013

Hæklet negerdukke

I forbindelse med min hæklede negerdukke, kan jeg ikke lade være at tænke på Lissi fra Den Eneste Ene, der siger: "Det er da en vesteuropæisk karikatur af afrikanerne". Sand nok, men stadigt fin...
Sagen med mine hæklerier er, at jeg hjertens gerne ville dele mine opskrifter. Hvis jeg havde nogen. Men for mig er en stor del af det sjove netop legen med formgivning. Og så farverne. Så når jeg hækler, prøver jeg bare noget og vurderer så, om jeg synes, det er fedt. Og jeg gider alligevel ikke lave to ens af noget – anden gang er det jo ikke en leg mere!

Men jeg er ualmindeligt stolt af min negerdukke og af en eller anden grund skrev jeg faktisk ned undervejs, muligvis også hækle en bus, for så kunne det være Fredrik med bilen:
imens jeg lavede den. Måske fordi jeg overvejede at lave det til et helt sæt af børn i alle farver – en gul, en sort, en brun, en hvid og en rød – en lille, politisk (u)korrekt legeverden, hvor alle er børnene venner. Og så ville jeg 



"Fredrik har en rutebil,
nej, det passer ikke,
det er Fredriks far, der har den,
den er gul med røde sole
og med store hjul.

Fredrik, han kan køre bil,
nej, det passer ikke,
men han leger, han kan køre
ud og finde sorte børn –
hvis de altså findes”
(Egon Mathiesen)

For dem, som ikke kender Fredrik med bilen: Jeg afslører ikke, om det lykkes Fredrik at finde sorte børn, det må I selv læse jer til!!!



MEN angående den opskrift: jeg skrev kun stikord ned under hækleprocessen. Det vil sige, at man skal selv have en vis fornemmelse for, hvordan jeg har lavet det og hvordan man løser forskellige problemer, for at kunne bruge opskriften. Som det kan ses på billedet, lavede jeg to dukker efter samme opskrift (troede jeg), men af årsager, jeg ikke selv kender til, er de ikke blevet lige store! Den slags kan ske. Det er også den slags, der gør det levende og sjovt.

Men her kommer opskriften. Prøv hvis du tør og har lyst. Jeg besvarer gerne eventuelle spørgsmål eller uddyber efter bedste evne. Men det er ikke sikkert, jeg kan huske, hvad jeg gjorde...

Negerdukke-opskrift

Jeg brugte hæklenål 4 og dobbelttråd i bomuldsgarn 4/4
Fyld: Jeg brugte pudefyld – man kan også bruge fx tørrede kikærter, så sidder dukken bedre men er ikke så blød og tåler ikke vand.

Krop – man starter oppefra med hovedet:
  • Slå 4 lm op, saml med km. I ringen hækles 6 fm.
Der tages ud således:
  1. række: 2 fm i hver = 12 fm
  2. række: 2 fm i hver anden = 18 fm
  3. ræke: 2 fm i hver tredje= 24 fm
  • Fortsæt udfra samme princip indtil du har 54 m.
  • Herefter tages ind også efter samme princip bare omvendt, indtil du har 30 m tilbage.
  • Lav 2 runder af 30 fm (dette er halsen)
  • Udtag efter samme princip igen indtil du har 42 fm (dette er skulderen), nu laver du hul til armene, der hækles på senere: Imens du hækler en runde, springer du hver sted, der skal være en arm, 3 masker over, som du i stedet erstatter med lm. Fortsæt runden ud. Jeg sørget for, at arm-hullerne ikke sidder med lige mange masker imellem sig foran og bagved, for at dukken ikke strittede så underligt med armene ud til siden, men rakte dem fremad. Det kan man gøre, som man vil - prøv dig frem.
  • Efter runden med arm-huller laves en runde, hvor du tager ud til 48 (husk i denne runde at erstatte hver lm ved arm-hullerne med en fm)
  • Selve torso består bare af 7-9 lige rækker, i hvilke jeg har sat hhv. strutskørt (den lille dukke) og selebukser (negerdukken). Dem har jeg ikke opskrift på, så du må improvisere eller bare lave en nøgen dukke!
  • Hullerne til benene laves lig'som hullerne til armene bare med den forskel at hullerne er lidt større. Her springes 5 masker over, som erstattes i første omgang af lm, og i næste runde igen af fm.
  • Efter benhuller hækles én enkelt runde uden indtagning eller noget pjat. Herefter sætter du en sikkerhedsnål i og laver arme og ben. Jeg fylder nemlig dukken igennem øh, ja, numsen, inden jeg lukker den af der til sidst.

Arme:
Én arm ad gangen
  • Rundt i hullet hækler du 12 fm.
  • Hækl 10 runder uden noget pjat (jeg fandt aldrig helt ud af, om jeg lavede 9 eller 12 runder – muligvis er min dukkes arme heller ikke helt lige lange. Jeg har skrevet 10 runder, men du vælger selv, hvor lange arme, din dukke skal have!)
  • Herefter lukkes af: Hækl alle maskerne sammen to og to, når der kun er 6 tilbage klipper du snoren, trækker den igennem de tilbageværende masker og syr den godt til for enden.


Ben:
Ét ben ad gangen
  • Rundt i hullet hækler du 14 fm
  • Hækl 11 runder
  • Indtagning og afslutning på samme måde som ved armene


Lukningen/numse:
  • Pil din sikkerhedsnål ud og genoptag numsen/lukningen af dukken – huske selv at stoppe op og fylde dukken ud, når hullet netop er stort nok til at komme til og dog lille nok til at fyldet ikke falder ud, når du arbejder videre.
  • Jeg tager hurtigt ind, kan ikke huske hvordan, men prøv med fx

  1. runde: 3 fm alm. og derefter to sammen – gentag runden ud.
  2. runde: 1 fm alm. og derefter to sammen – gentag runden ud.
  • Derefter hækler jeg to og to sammen indtil der kun er ganske få masker tilbage. Klip tråden, sy ind i alle maskerne og træk til – hæft grundigt ende.

Hvis man ikke tager hurtigt nok ind får dukken en lille spids numse, som den sidder og vipper på. Prøv dig frem med, hvad der ser fint ud. Og ellers vær tilfreds med, at den jo alligevel sidder på sin numse det meste af tiden, så det er ikke så synligt, hvis det ser en anelse underligt ud!

Øjne:
  • Sort. Slå 4 lm op, saml med km. I ringen hækles 6 fm.
  • Skift til hvid, 2 fm i hver = 12 fm
Hår:
Jeg har bare sat hår på ved at sy en dobbelttråd ind i en enkelt maske og så binde en samlet knude på trådens to ender og derefter klippet håret i den længde, jeg ville have det.


Håber, du får glæde af din dukke (og at du kunne bruge opskriften)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar