tirsdag den 8. oktober 2013

Varme fingre til stærke kvinder

For mig er vantesæsonen startet allerede for nogle uger siden. Og vantesæsonen er først for alvor kommet i gang, når jeg også har tabt en vante. Sådan et det hvert år: Vanter kommer og går.
Sidste år tabte jeg den samme vante to gang og genfandt den begge gange i vejkanten dagen efter, hver gang lidt mere våd og snavset end sidst. Men den overlevede vinteren og ligger netop nu trygt og godt i kassen til vanter og huer.


Det samme kan man desværre ikke sige om dette års forsvundne vante, som er faldet ud af min lomme på vej hjem på cykel for over en uge siden og ikke er blevet fundet (af mig) siden. Herre øv!
Så nu har jeg lavet mig et nyt par lilla vanter - der skal mindst tre par (lilla) vanter til at dække en sæson, når man tager højde for våde vanter, kolde dage hvor det er nødvendigt at have to par på over hinanden samt eventuelle yderligere tab.


Nå. Jeg strikker vanter i Lima fra Hjertegarn: Det fås i flotte farver, det er lækkert og varmt og det har den fede feature, at det filter i brug, så vanterne i løbet af vinteren bliver ekstra varme, tætte og vandafvisende!
Der findes sikkert andre garner, der kan det samme, men jeg har ikke gidet lede - nu jeg har jo fundet noget, der virker for mig hver gang!
Man skal lige huske på at strikke vanterne lidt for lange fra starten, for de krymper, når de filter. Jeg strikker dem også altid på pind 3½ eller 4, selvom der står 5 på banderolen. Når det er vanter, må de gerne være ekstra tætte af hensyn til wind chill-faktor (især for cyklister på vej ned ad bakke i modvind!) og vanter behøver til gengæld ikke være så bløde, som hvis det var fx et halstørklæde - det er bare fælt med stive halstørklæder, uf!

Vanter fra Den Gamle By
Mønsteret på mine vanter er lidt øh skørt. Jeg ved heller ikke, om jeg helt alvorligt kan tage dem på på arbejde... Hmm. Jo, jeg kan så! Men kommer nok til at fnise lidt indvendigt. De er selvfølgelig inspireret af  min evige inspirationskilde: 70'er-festival i Den Gamle By :-) Jeg så nogle fede vanter i hønsestrikudstillingen - dem på billedet.
Mine vanter er nogle enklere - fingervanter, uhadada, det er mere end jeg kan klare! Jeg holder mig bare til at strikke vanter, sådan som jeg har gjort i årevis (egen opskrift, ja da!) Men jeg synes, det feministiske motiv på de hønsestrikkede vanter var så fedt og morsomt, at jeg blev nødt til at gå hjem og sætte mig med min ternede blok for at lave et (noget enklere) mønster til mig selv i samme familie.




Vanteopskrift

Det er en grundopskrift - mønsteret må man selv stå for at tilføje
  • Slå 40 masker op på strømpepinde str 3½
  • Strik rib 2 r, 2 v til vanten måler 7-10 cm.
  • Fortsæt med glatstrik i ca. 5 cm.
Tommelfinger-hul:
  • Strik 8 m på første pind og overfør dem til en sikkerhedsnål (Ved den anden vante tager du de sidste 8 masker på fjerde pind for at få højre-venstre-vanter). Fortsæt runden rundt. 
  • Når du igen kommer til stedet med de 8 masker, vender du og strikker hele runden den anden vej tilbage med vrang-masker. Når du igen kommer til stedet med de 8 masker, vender du igen og strikker en runde ret.
  • Når du denne gang kommer til stedet med de 8 masker, slår du 8 nye masker op (du drejer bare lige snoren en gang og vipper den over pinden: én maske) og fortsætter videre rundt med ret-masker. 
Du har nu lavet tommelfingerhullet og strikker resten af hånden.
  • Fortsæt med glatstrik indtil vanten næsten dækker din ringfinger, når du prøver den på. 
Tag ind:
  • Pind 1: Strik 1 maske, flyt 2. maske løst over, strik 3. maske, løft 2. maske over 3. maske og slip den. Strik resten.
  • Pind 2: Strik 7 masker, flyt 8. maske over, strik 9. maske., løft 8. maske over 9. maske og slip den. Strik den sidste m.
  • Pind 3: Som pind 1.
  • Pind 4: Som pind 2.
  • Gentag indtil der kun er 2 masker tilbage på hver pind. Afslut ved at klippe garnet over ca. 20 cm. fra dit strikketøj og træk snoren gennem alle masker.
Herefter strikkes tommelfingeren:
  • Flyt de 8 masker på sikkerhedsnålen over på en pind.
  • Med 2 andre pinde samles i alt 10 masker op rundt langs kanten af hullet. Fordel maskerne lige på pindene.
  • Strik indtil din tommelfinger næsten-næsten er dækket, når du prøver vanten på. Herefter lukkes af, ved at strikke de sidste 2 m på hver pind sammen. 
  • Luk af ved at trække snoren igennem, når der er 2-3 m tilbage på hver pind.
Sy ender ind og nyd dine vanter!



1 kommentar:

  1. Ih altså- det er nogle vidunderlige halvfjerdser-agtige vanter. I rigtige halvfjerdser-farver.
    Hilsen Hannah

    SvarSlet