onsdag den 8. oktober 2014

Garnreste-sweater

Min mormor strikker sweatre, som Røde Kors sender til fattige børn i verden. Sidste jeg var hjemme hos hende viste hun mig mappen med Røde Kors-godkendte mønstre. Mand, jeg gad ikke strikke til de fattige børn, hvis Røde Kors skulle bestemme, hvordan mine sweatre skulle strikkes! Godt min mormor ikke keder sig så let i sit håndarbejde som mig. Det er jeg sikker på, at mange frysende børn i verden er glade for.
Jeg synes, det er fedt at strikke sweatre til børn. Det er overskueligt, jeg kan blive færdig på rimelig tid, så det bliver ved at være en leg hele trøjen igennem. Men jeg ville da ikke gide strikke samme model, samme størrelse hver gang.

Den her var ekstra sjov pga. farverne. Jeg elsker at lave multifarvede ting, fordi det bliver nyt og spændende hver gang, jeg beslutter at tilføje en ny farve eller bare ændre på rækkefølgen. Og så slap jeg af med noget af alt mit strømpegarn, jeg har så mange rester liggende og jeg gider faktisk ikke rigtigt strikke sokker mere. Hvilket er lidt et problem, for de gamle bliver jo slidt op.
Striberne er inspireret af min mormors sweatre. Hun (og de andre strikkedamer) får garnet fra genbrugsbutikkerne, og er derfor tvunget til at strikke af alle muligt sære rester. Det bliver nogle vildt fede trøjer. Min mormor synes vist, det er noget rod, at der aldrig er garn nok til en trøje i bare to farver i stedet for 5 forskellige farver. Jeg synes, det er det, der gør dem så fede. Bortset fra når man skal sy ender ind...


Mit evige problem er størrelsen: Hvor stort er et barn på halvandet år? Jeg finder som regel et diagram på garnstudio at sammenligne med. Men jeg er heller ikke så god til at regne ud, hvor mange masker jeg skal slå op for at få den rigtige bredde. Sådan noget med strikkeprøver og den slags er ikke rigtigt mig, så det tager mig så mange forsøg at ramme det rigtige antal centimeter, hvis jeg bare skal slå op uden vejledning.
Heldigvis er en sweater i pind 3 i str. 1½ år et af de Dansk Røde Kors-godkendte mønstre, som min mormor viste mig. Så jeg har taget antallet af masker til opslagning derfra og så ellers gjort resten, som jeg ville.
Jeg havde egentlig tænkt mig at lave en anderledes knaprække. Jeg tænkte, at i stedet for at strikke en rib på bagefter, kunne jeg, når jeg begyndte at strikke frem og tilbage til åbningen, slå 6 masker op i den ene ende og så strikke ikke-glat-strik hen over de masker hver omgang og lave knaphuller deri. Jeg forstår stadig ikke helt, hvad der skete. Måske var det bare i al stribeforvirringen. For inde i mit hoved er det stadig en god løsning. Men faktum er, at det så ud af helvede til. Jeg havde strikke 4 striber med den løsning, da jeg fik kikket ordentligt på det og besluttede mig for, at det simpelthen var for grimt, hvilket var synd for resten af sweateren. Så jeg pillede det op og lavede en god, gammeldags (og kedelig) påsat ribkant til knapper. Må finde på noget nyt og sjovt (men pænt!) til en anden gang.

I august var jeg i Fredericia med en veninde for at se Disney's Den Lille Havefrue-musicalen. Til togturen købte jeg en pose blandede bolsjer, hvoraf resten stadig ligger i posen på mit skrivebord og bliver bløde. Da samme veninde var på besøg en aften, viste jeg hende den halvfærdige sweater. Hun sagde, at den mindede hende om de blå bolsjer fra posen (dem, der smager af tandpasta, og som er tilbage i posen, fordi jeg ikke kan lide dem). Hun foreslog, at jeg skulle fotografere sweateren sammen med de matchende bolsjer, når jeg tog billeder til bloggen.



Opskrift


Str: 1½ år
Garn: Arwetta. Sweateren vejer ca. 120 g.
Pinde: pind 3, 40 cm rundpind + strømpepinde. Jeg bruger en større pind (3½)  til at slå op på, så kanten ikke bliver stram.Den er strikket rundt, det er kun strikket frem-og-tilbage på bærestykket pga. halsåbningen.
Mønster: Striberne på min sweater er alle 3 rækker og jeg laver altid én række r i rib-farven, før jeg skifter farve efter en rib - ellers bliver farveskiftet ujævnt at se på, synes jeg.

Krop:

  • Slå 168 m op
  • Strik rundt: 7 runder rib (1 r, 1 vr)
  • Strik til kroppen er 24 cm
  • Luk 16 m af på hver side
  • Læg kroppen til side
Ærmer:
  • Slå 44 m op
  • Strik rundt: Strik 7 runder rib (1 r, 1 vr)
  • Tag 2 ud under armen (først og sidst på runden) for hver 6. runde, indtil der er 64 m
  • Fortsæt ærmet, til det er lige så lang som kroppen
  • Luk 16 m af under armen
  • Strik ærme nummer to
Bærestykke:
  • Sæt ærmer og krop sammen på rundpinden
  • Strik 6 pinde
  • Tag ind hver 4. pind således: Strik 2 m sammen 16 gange jævnt fordel på omgangen
  • Lige før 2. indtagning skal du stoppe med at strikke rundt, men i stedet vende midt foran på trøjen, således at der opstår en åbning midt foran. Der skal fortsat strikkes glat
  • Fortsæt med glatstrik og indtagning hver 4. række indtil der er 104 m tilbage
  • Lav 7 rækker rib (1 r, 1 vr) og luk løst af
Knaprække:
  • Saml 27 m op langs venstre side af halsåbningen.
  • Strik første pind r
  • Strik derefter rib (1 r, 1 vr)
  • På 4. rib-pind lukkes der af således: Strik 5 m, luk 2 af (ved at løfte dem over hinanden) strik 5, luk 2 af, strik 5, luk 2 af, strik 6
  • På 5. rib.pind slås tilsvarende 2 nye masker op, de steder, hvor maskerne blev lukket af, så man er tilbage til samme maskeantal
  • Fortsæt til der er 7 rækker rib, luk løst af
Montering:
  • Sy knaprækken fast i bunden
  • Sy hullet til under ærmerne
  • Sy ender ind
  • Sæt knapper i


11 kommentarer:

  1. Den er så mega flot den sweater.
    Endelig kom den på bloggen :)
    Kh R

    SvarSlet
  2. Den er virkelig mega flot, vi er meget glade for den :-)

    SvarSlet
  3. Den er herre-skøn, den sweater.
    Knus Hannah

    SvarSlet
  4. .... men der er en meget mærkelig sætning i 3. linje i afsnittet over bolcherne
    Knus Hannah

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du da ret i, sikke noget rod! Nu har jeg rettet det...

      Slet
  5. Der står at man skal lukke af for 16 masker på hver side på kroppen. Er det 8 masker på hver side af afmærkning

    SvarSlet
  6. Tak for svaret. Jeg er nybegynder. Så her er lige endnu et spørgsmål. Ved ærmer står der at jeg skal lukke for 16 masker under armen. Er det 16 masker til højre på det ene ærme og 16 masker til venstre på det abdet

    SvarSlet
  7. Jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener. På begge ærmer skal der lukkes 16 masker af omkring din omgangsmarkør. Altså tilsvarende de masker du har lukket på kroppen. Giver det mening?

    SvarSlet
  8. Nåh ja. 8 på hver side af markør

    SvarSlet
  9. Mange tak for det og tak for en rigtig fin opskrift😀

    SvarSlet