lørdag den 10. august 2013

Min flotte toilettaske af gummi

Jeg går lige og pakker til ferie, og da jeg så fandt min toilettaske frem, fik jeg lyst til at fremvise mit mestestykke.
En periode arbejdede jeg rigtig meget i brugt gummi, altså bil-, traktor-, knaldert- eller cykelslanger. Eller andre køretøjer, der bruger slanger. Jeg har lavet mange forskellige ting, men min toilettaske er den, jeg er allermest glad for.

Jeg får gummislangerne ved sådan et sted, der skifter dæk og slanger på køretøjer. Jeg kan bare gå om bagved og trække de slanger, jeg vil, op af containeren. Det lugter temmelig dårligt af motorolie og hvad-ved-jeg, man bliver utroligt beskidt og det er helvedes tungt at transportere sådan en kæmpemæssig traktorslange hjem på cykel op ad bakke.

Men til gengæld er det et super fedt materiale at arbejde i. Det er ret nemt at sy i og giver et godt udtryk, synes jeg. Stor succesrate. Og det er ret sejt, at man kan lave flotte ting ud af noget, der ellers bare skulle smides ud!


Min toilettakse er er nok lavet af bil- eller motorcykelslange. Det er bare et gæt. Jeg finder jo bare slangerne og gætter ud fra størrelsen på, hvad de kommer fra. Slangerne varierer også i tykkelse og grovhed alt efter hvor store, de er.

Nå. Men jeg er blevet vild med korsstingsbroderi på mine gummislange-produkter. Jeg synes, at den kontrastfulde blandingen af det rå gummi og det mormor-agtige korsstingsbroderi er super fed.
I lang tid broderede jeg selv korssting direkte på gummi-tingene. Det ser også fedt ud og det er et fandens stort arbejde. Men jeg synes faktisk, det her er endnu fede: Jeg har simpelthen syet et udsnit af et korsstings-billede ind i gummiet. Det var helt ærligt også lidt vanskeligt, men det er blevet vildt fedt, synes jeg selv.

Jeg var rundt i mange forskellige genbrugsbutikker for at købe korssting og forelskede mig i et billede - med ramme og det hele - der bare bestod af aftenbønnen broderet. Min mor var først lidt forarget - da ikke en bøn! Men jeg synes netop det er at gå all in på kitsch-stilen. Jeg har stadig resten af den broderede bøn liggende, så jeg kan bruge det til noget skønt en anden gang.

Der er også lynlån og bomuldsfor - både af hensyn til finish men også for at min tandbørste ikke skal ligge lige op ad gummiet, som smager lidt mærkeligt, selv efter at det er blevet vasket grundigt, og som muligvis heller ikke er død-sundt.
Den store knap skjuler den grimme oversiden af magnetlåsen og bidrager med lidt ekstra kitsch.









1 kommentar:

  1. Anna, Anna, Anna!! Jeg elsker virkelig din blog! Den er så fin og dine ting er som altid helt fantastiske! Jeg grinede virkelig over broderiet. Synes, at det er så kitch på den mest fantastiske måde!
    /Anne

    SvarSlet