tirsdag den 1. april 2014

Gæsteblogger: Multifarvet voksensweater

Min veninde, Sara, laver også rigtigt mange, sjove hjemmelavede ting. Især er hun helt vild, når det kommer til at strikke sweatre. Det er hende, der har inspireret mig til at gå  i gang...
I lang tid har hun været i gang med at strikke en super, super flot trøje. Fyldt med farver - jeg kan kun elske det! Så jeg spurgte hende, om hun ikke ville vise den frem på min blog. Og nu er den flotte trøje blevet færdig...



Sara har ordet: 

Min inspirationskilde
Tak, fordi jeg må snige mig til at vise en af mine kreationer frem på din blog, når nu jeg ikke har en selv. Som det fremgår af billederne har jeg strikket en multifarvet trøje/bluse i striber, der skifter på en lidt anderledes måde. Jeg blev inspireret af min venindes bluse (på billedet), men er selv gået lidt mere amok i forskellige farver.
Jeg synes selv, at jeg har ramt meget godt inden for forårets glade farver. Blå som himlen, grøn som græsset, hvid som skyerne og lilla, gul og rød som de fine forårsblomster: Martsviol, påskelilje og tulipan.


Det praktiske

Trøjen er strikket på en pind 2.5 i Arwetta strømpegarn. Jeg har brugt ca. 8-9 nøgler, det er lidt svært at bedømme, når jeg ikke har brugt nogen af farverne op, men jeg har brugt 10 forskellige farver til trøjen i alt. Jeg kan godt lide at strikke bluser og trøjer i strømpegarn, fordi de ikke bliver så vamsede og fordi der er så mange fine farver at vælge imellem. Strømpegarnet, synes jeg også, er mere slidstærkt end andet garn.


Noget der ligner en opskrift

Jeg ved ikke, hvorvidt jeg selv har fundet på trøjens form. Jeg strikker bare, så det passer til mig, og jeg er vist en størrelse medium. For hver trøje jeg laver, forbedrer jeg på det, jeg var utilfreds med på den forrige, og efterhånden jeg har en opskrift, jeg kan være bekendt at skrive ned.

Krop:
  • Jeg slår 264 masker op til rib.
  • Efter ribben øger jeg til 286 masker af to omgange inden for de første 6 runder. (Jeg synes det giver en fint poset look og så slipper jeg for at tage ud og ind, som mange trøjeopskrifter foreslår).
Ærmer:

  • Til ærmerne har jeg slået 52 masker op til ribben.
  • Efter ribben har jeg øget til 60 masker inden for de første seks runder jævnt fordelt.
  • På resten af ærmet har jeg taget to masker ud på det samme sted i runden for hver 6. runde.
  • Jeg bliver ved med at tage ud til jeg har 104 masker i alt.
  • Hver stribe er 4 runder bred, og der er 37,5 striber (dvs. 150 runder) på kroppen inden ærmerne og 47,5 striber på ærmerne, inden de sættes på.

Raglan:
  • Jeg kan bedst lide at strikke indtagningerne som raglan og jeg tager ind for hver anden runde.
  • Jeg havde forud for denne trøje lavet en anden trøje, der blev for stor i halsen og som jeg ikke orker at pille op og lave om, derfor har jeg blot talt at halsen i denne bluse skulle være et sted mellem 180 og 160 masker, hvad jeg lige endte på ved jeg ikke, for jeg startede med at strikke for langt, så halsen blev alt for lille og jeg måtte pille en stribe op. Måske skulle jeg have pillet to striber op, jeg synes stadig den sidder lidt tæt i halsen.
  • Ribben i halsen er 20 runder bred og foldet om på bagsiden så halsen er dobbelt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar