tirsdag den 5. december 2017

Nissehue, voksen - medium (og lille)

Det her indlæg skulle være kommet for nogle dage siden, men jeg har haft monsterstravlt og ikke fået taget billede af nissehuen, og da jeg så endelig havde tid, var huen forsvundet. Kan simpelthen ikke finde den! Så nu må I nøjes med et billede, som viser nissehuen ret dårligt - men som til gengæld viser den julesteming, man ikke kan undgå at komme i, når man har sådan en flot nissehue!
(den er den, jeg har på - det et mig i baggrunden til venstre. Ronjas nissehue på dette foto er en købe-)



Jeg lavede for nogle år siden en dejlig nissehue til mig selv, men den blev faktisk lidt løs om hovedet, og pga. en nissehues lange form, er der ekstra træk i den ifht. andre huer, så det var træls at den rustjede rundt på hovedet af mig.
Så nu er den gået i arv til min kæreste, som har et lidt større hoved. Og jeg har strikket en mindre en til mig selv. (Se den store hue her)

Hvis man vil lave en endnu mindre hue, fx til et barn som NÆSTEN har voksenstørrelse hoved, så er det super nemt at strikke huen 4 m mindre. 4 masker mindre svarer til ca. 2 cm mindre i omkreds. Til et mindre barn, kan du finde en opskrift her.

Opskrift

Størrelse: Voksen S/M (barn) 
Garn: Peruvian Highland, mørkerød
Garnforbrug: 2 nøgler
Pinde: pind 3½ strømpepinde + evt. 40 cm rundpind. Det er lige på grænsen til at strikketøjet er for smalt til rundpind.
Strikkefasthed: 19 m = 10 cm 
OBS! for at opnå den rigtige strikkefasthed strikker jeg med vilje huen på en mindre pind, end der står på baderolen. Jeg kan godt lide at huen er fast, tæt og varm. Men den bliver selvfølgelig lidt stivere af det.
  • Slå 84 m løst op (80 hvis du vil have en mindre hue - se forklaring i teksten)
  • Strik 12 omg rib (2 r, 2 vr)
  • Skift til glatstrik og tag samtidig 4 m ud jævnt fordelt på én omg
  • Strik lige op til arbejdet måler ca. 27 cm (26). Du kan sagtens lave huen kortere eller længere, hvis du vil have et lidt andet look. Du skal bare være opmærksom på, om du har garn nok, hvis du strikker den længere.
  • Tag 8 m ind jævnt fordelt på hver 2. omg 5 (4) gange, herefter tages 8 m ind på hver eneste omg
  • Luk af, når der er 16 m tilbage på omg.
Lav en kvast ved at vikle garn mange gange rundt om en lille tændstiksæske. Bind en stram knude om garn-klumpen i den ene ende og klip den op i den anden ende. Sy den derefter godt fast på nissehuen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar